پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
11 تير 1399 - 17:42

مناظرات امام رضا علیه السلام | تفسیری از امام هشتم درباره جایگاه والای عترت

مأمون عباسی خطاب به امام رضا (ع) گفت آیا خدا عترت را بر همه مردم فضیلت داده است؟
کد خبر : 6713

پایگاه رهنما:

از عصر امام محمدباقر تا دوران امام رضا شاهد رشد و پویایی علمی و معرفتی تشیع هستیم. در این دوران هر کدام از اهل‌بیت علیهم‌السلام در فضایی از اختناقِ دشمنان، با برپایی جلسات درس و بحث و مناظره، به نشر معارف ناب دین مبین اسلام پرداختند و شاگردان مبرّزی در زمینه‌های مختلف علمی، معرفتی و کلامی تربیت کردند. در این برهه از تاریخ اسلام شاهد گرایش حداکثری مردم به مکتب اهل‌بیت وحی هستیم،‌ مردمی که عمدتاً در مکتب امویان رشد یافتند.

در این بین، عباسیان که خود با شعار «الرضا من آل الرسول»، امویان را کنار زدند و در عصر امام صادق به حکومت رسیدند،‌ مجبور شدند به صورت مخفیانه و زیرکانه به تقابل با اهل‌بیت بپردازند. یکی از این راهکارها، برپایی جلسات مناظره بود که اوج آن را در عصر امام رضا (ع)‌ می‌بینیم؛ به این ترتیب، اندیشمندانی از ادیان و مذاهب مختلف و با تحریک هارون‌الرشید به رویارویی علمی و اعتقادی با حضرت شتافتند تا به گمان خودشان با سؤالات پیچیده خود علم ایشان را زیر سؤال ببرند. 

نقل است گروهی از علمای عراق و خراسان به دستور مأمون، در جلسه‌ای گرد هم آمدند. از امام رضا علیه السلام نیز دعوت به عمل آمد. وقتی حضرت در آن مجلس حضور یافت، مأمون رو به حاضران در مجلس کرد و گفت: از معنای این آیه به من خبر دهید: «ثُمَّ اَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا؛ سپس این کتاب را به آن بندگان‌مان که آنها را برگزیده بودیم، به میراث دادیم.»

علماء در جواب گفتند: منظور خداوند، همه امت [اسلامی] است.

مأمون رو به امام رضا علیه السلام کرد که شما [در این باره] چه می‌گویی؟ حضرت فرمود: آن گونه که علماء گفتند، نمی‌گویم، بلکه می‌گویم: «اَرَادَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَ بِذَلِکَ الْعِتْرَةَ الطَّاهِرَةَ؛ منظور خدای تبارک و تعالی از این [کلمه اصْطَفَیْنا] عترت پاک [رسول خدا] است.»

مأمون گفت: چگونه منظور خداوند عترت است، نه مابقی امت؟ امام رضا علیه السلام فرمود: اگر خداوند هم امت را قصد کرده بود، پس همه امت باید در بهشت باشند؛ چون [در ادامه آیه] همه را اهل بهشت قرار داده، می‌فرماید: «جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَهَا»؛ «بهشت‌های همیشگی که داخل آن می‌شوند.» [یقینا همه امت اسلامی اهل بهشت نیستند،] پس وراثت مخصوص عترت پاک است، نه دیگران. (تحف العقول، ص425)

آن گاه حضرت رضا علیه السلام فرمود: آنان همان کسانی هستند که خداوند در قرآن توصیفشان کرده و فرموده: «اِنَّما یُرِیدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیرا؛ همانا خداوند می‌خواهد که آلودگی را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.» و آنان همان کسانی‌اند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: به درستی که من دو چیز گران بها: کتاب خدا و عترتم (اهل بیتم) را میان شما به جای می‌گذارم. هیچ‌گاه از یکدیگر جدا نشوند تا اینکه در حوض [کوثر] بر من وارد شوند. ببینید که پس از من با آن دو چگونه برخورد می‌کنید. «یا أَیُّهَا النَّاسُ لَا تُعَلِّمُوهُمْ فَإِنَّهُمْ أَعْلَمُ مِنْکُمْ؛ ای مردم، به آنان چیزی یاد ندهید؛ زیرا آنان از شما داناترند

مناظرات امام رضا (ع)

 پس از تحمیل ولایت‌عهدی توسط مأمون بر امام رضا علیه السلام در خراسان، جلسات گسترده بحث و مناظره به دستور مأمون تشکیل شد و از اکابر دانشمندان و علمای زمان، اعم از مسلمان و غیر مسلمان برای حضور در این جلسات دعوت می‌شد تا به گمان خود زمینه‌های تخریب وجهه علمی و معرفتی امام را فراهم آورند. اباصلت درباره علت برگزاری این جلسات می‌گوید «از آنجا که امام در میان مردم به علت فضائل و کمالات معنوی خود محبوبیت روزافزون می‌یافت، مأمون بر آن شد که علمای کلام را از هر نقطه کشور فرا خواند تا در مباحثه، امام را عاجز کنند و بدین وسیله، مقامش از نظر دانشمندان پایین بیاید و عامّه مردم نیز پی به کمبودهایش ببرند؛ اما امام دشمنان خود، از یهودی، مسیحی، زردشتی، برهمن، صابئی، منکر خدا و... همه را در بحث محکوم کرد.»

بنابراین مکر و تزویر مأمون نتیجه معکوس داد و به این ترتیب، گوشه‌ای از علم بی‌کران اهل‌بیت وحی در معرض دید همگان قرار گرفت و آن عده از  مردمِ ادیان و مذاهب مختلف که شناختی نسبت به عترت نداشتند، نه تنها نسبت به وجود ایشان آگاهی یافتند بلکه به فضائل علمی و معرفتی این انوار مقدس پی بردند.

در مناظره امام رضا علیه‌السلام با علمای عراق و خراسان که به دستور مأمون شکل گرفته بود، خود مأمون از آنجا که مشاهده کرد این علما اسیر علم شگرف امام شدند، دست به کار شد و خطاب به امام گفت: 

آیا خدا عترت را بر همه مردم فضیلت داده؟ اما فرمود: بله، خداوند عزیز جبار عترت را در آیات محکم قرآن بر دیگران مزیت داده است.گفت: کجا؟ فرمود: در این آیه «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمِینَ؛ ذُرِّیَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْض‏» (خداوند آدم و نوح و آل ابراهیم و آل‌عمران را بر جهانیان برگزید، نسلى که همه از یکدیگرند.» (آل عمران: 34 ــ 33) و در آیه دیگر فرمود «أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى‏ ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَیْنا آلَ إِبْراهِیمَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ آتَیْناهُمْ مُلْکاً عَظِیما» (بلکه (یهود) بر آنچه خدا از فضلش به «مردم» (یعنى خاندان پیغمبر) داده، بر آنها حسد مى‏‌برند، البته ما آل ابراهیم را کتاب و حکمت دادیم و مُلک عظیمى بخشیدیم.» (نساء:54)

سپس به دنبال این آیه روى سخن را به جانب مؤمنان دیگر کرده و فرمود «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم» (شما که ایمان آورده‌‏اید از خدا و رسول و «اولو الامر» خود اطاعت کنید.» (نساء: 59) یعنى از آنها که خدا میراث کتاب و حکمتشان داده و بر این ارثشان (یهود) حسد مى‏‌ورزند چنان که (در آیه فوق) فرمود «أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى‏ ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَیْنا آلَ إِبْراهِیمَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ آتَیْناهُمْ مُلْکاً عَظِیما» یعنى اطاعت برگزیدگان و پاکان؛ و منظور از پادشاهى در اینجا، همان اطاعت (و مقام فرمانروائى الهى) است.

متن روایت: قَالَ الْمَأْمُونُ أَیْنَ ذَلِکَ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ قَالَ الرِّضَا ع فِی قَوْلِهِ تَعَالَى- إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمِینَ. ذُرِّیَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْض‏ وَ قَالَ اللَّهُ فِی مَوْضِعٍ آخَرَ- أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى‏ ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَیْنا آلَ إِبْراهِیمَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ آتَیْناهُمْ مُلْکاً عَظِیما ثُمَّ رَدَّ الْمُخَاطَبَةَ فِی أَثَرِ هَذَا إِلَى سَائِرِ الْمُؤْمِنِینَ فَقَالَ‏ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم‏ یَعْنِی الَّذِینَ أَوْرَثَهُمُ‏ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَة وَ حَسَدُوا عَلَیْهِمَا بِقَوْلِهِ- أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى‏ ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَیْنا آلَ إِبْراهِیمَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ آتَیْناهُمْ مُلْکاً عَظِیماً یَعْنِی الطَّاعَةَ لِلْمُصْطَفَیْنَ الطَّاهِرِینَ وَ الْمُلْکُ هَاهُنَا الطَّاعَةُ لَهُم‏. (تحف العقول، النص، ص427) 

بیشتر بخوانید:

امام رضا(ع) چگونه از سناریوی سیاسی مأمون پرده برداشت؟

منبع: تسنیم

ارسال نظرات